Algemene voorwaarden
Dit zijn onze algemene voorwaarden
LEVERINGS- EN
BETALINGSVOORWAARDEN VOOR DE DETAILHANDEL IN BLOEMEN EN PLANTEN, VASTGESTELD
DOOR DE KONINKLIJKE VERENIGING BLOEMIST WINKELIERS, GEVESTIGD TE (6717 LT) EDE
AAN HET HORAPLANTSOEN 20, GEDEPONEERD BIJ DE KAMER VAN KOOPHANDEL ONDER NUMMER
40409736
Artikel 1.
DEFINITIES
Artikel 1.
In deze
Voorwaarden wordt verstaan onder:
- Algemene voorwaarden: Deze algemene
leverings- en betalingsvoorwaarden van de Bloemist.
- Bloemist: een Bloemistwinkelier,
natuurlijke persoon of rechtspersoon, aangesloten bij de Koninklijke Vereniging
de Bloemist Winkeliers, gevestigd te (6717 LT) Ede aan het Horaplantsoen 20 en
welke producten en/of diensten (op afstand) aan contractspartijen aanbiedt.
- Koper: de natuurlijke persoon of
rechtspersoon die met de Bloemist een Overeenkomst of een Overeenkomst op
afstand aangaat.
- Consument: iedere Koper die een natuurlijke
persoon is en handelt voor doeleinden die buiten zijn bedrijfs- of
beroepsactiviteit vallen. Tenzij anders is aangegeven gelden alle bepalingen
van deze algemene voorwaarden ook voor Consumenten. De artikelen 7, 8 en 15
zijn alleen van toepassing op Consumenten.
- Overeenkomst: iedere Overeenkomst die
tussen de Bloemist en de Koper tot stand komt, elke wijziging daarvan of
aanvulling daarop.
- Bedenktijd: de termijn waarbinnen de
Consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht.
- Herroepingsrecht: de mogelijkheid voor de Consument om binnen de Bedenktijd af te zien
van de Overeenkomst op afstand.
-
Overeenkomst op afstand: een Overeenkomst
waarbij in het kader van een door de Bloemist georganiseerd systeem voor
verkoop op afstand van producten en/of diensten, tot en met het sluiten van de
Overeenkomst uitsluitend gebruik gemaakt wordt van één (1) of meer technieken
voor communicatie op afstand.
- Techniek voor
communicatie op afstand: middel dat kan worden
gebruikt voor het sluiten van een Overeenkomst, zonder dat de Koper en de Bloemist
fysiek gelijktijdig in dezelfde ruimte zijn samengekomen.
Artikel 2.
IDENTITEIT VAN DE BLOEMIST
Naam Bloemist: __Tim de
Vries_________________
handelend onder de naam/namen:
____Floreel____________________
Vestigings- & bezoekadres: ______beltrumsestraat
60, 7141AM Groenlo__________________
Bereikbaarheid
Vanaf maandag t/m zaterdag van
09:00 uur tot 18:00 uur
E-mailadres: _________________info@floreel.nl_______
Telefoonnummer: ___+31544763431_____________________
KvK-nummer: _______61702854_________________
Btw-identificatienummer: ___________NL001794535B49_____________
Artikel 3.
ALGEMEEN
3.1
Op een Overeenkomst is altijd die versie van de
algemene voorwaarden van toepassing zoals laatstelijk gedeponeerd bij de Kamer
van Koophandel op de datum van het tot stand komen van de Overeenkomst.
3.2
Deze algemene voorwaarden
zijn van toepassing op alle aanbiedingen en/of op alle Overeenkomsten en Overeenkomsten
op afstand door de Bloemist aangegaan met Koper.
3.3
Afwijkende bepalingen dienen uitdrukkelijk
schriftelijk te worden overeengekomen en worden, voor zover deze niet in de
plaats treden van de bepalingen van deze algemene voorwaarden, geacht deze
algemene voorwaarden aan te vullen.
3.4
Indien een bepaling van deze algemene voorwaarden
nietig is, (geheel of gedeeltelijk) vernietigbaar is of onverbindend wordt,
blijven de overige bepalingen volledig van kracht. De Bloemist en de Koper zullen
dan in overleg treden om een nieuwe bepaling overeen te komen, die zoveel
mogelijk aansluit op en rekening houdt met doel en strekking van de nietige,
vernietigde of onverbindend verklaarde bepaling.
3.5
Naast deze algemene voorwaarden kunnen –
uitsluitend indien dit expliciet is aangegeven - aanvullende voorwaarden zoals
speciale actievoorwaarden van toepassing zijn op bepaalde diensten en/of
producten al dan niet in een specifiek aangegeven periode. Mochten er tussen de
aanvullende voorwaarden en deze algemene voorwaarden verschillen bestaan dan
gelden, in beginsel, die bepalingen uit de aanvullende voorwaarden boven deze
algemene voorwaarden, tenzij anders is bepaald.
3.6
Indien de Koper naar zijn algemene
(inkoop)voorwaarden verwijst, zijn die voorwaarden niet van toepassing, tenzij
hiermee uitdrukkelijk schriftelijk door de Bloemist is ingestemd.
3.7
Bloemist heeft het recht deze Algemene Voorwaarden te wijzigen en om
aanvullende en afwijkende bepalingen van toepassing te verklaren. Dit geldt
eveneens ten aanzien van reeds met de Koper gesloten Overeenkomsten en zullen
daarop steeds van toepassing zijn met inachtneming van het navolgende.
Wijzigingen treden in werking op een door de Bloemist te bepalen datum. De Bloemist zal een minimumperiode van 30 dagen tussen
de datum van bekendmaking en de datum van inwerkingtreding in acht nemen.
Indien de Bloemist geen datum van inwerkingtreding heeft bepaald, geldt voor de
datum van inwerkingtreding een periode van 30 dagen na datum van bekendmaking.
3.8
In geval van wijzigingen van de Algemene
Voorwaarden die:
(i)
Bloemist het recht geven de bedongen prijs binnen
drie (3) maanden na het sluiten van een Overeenkomst te verhogen of;
(ii) Bloemist de bevoegdheid verlenen een dienst of product te leveren die
wezenlijk van de toegezegde prestatie afwijkt,
is de Consument die de gewijzigde en/of aanvullende voorwaarden niet
aanvaardt, gerechtigd om de betreffende Overeenkomst te beëindigen, dit op
voorwaarde dat hij dit binnen een periode van 30 dagen na de bekendmaking
schriftelijk aan de Bloemist bericht. Dit artikel is niet van toepassing ter
zake wijzingen of aanvullingen op de Algemene Voorwaarden ten gevolge van
wijzingen in relevante wet- en regelgeving. Dit artikel is ook niet van
toepassing in het geval dat de Koper geen Consument is.
Artikel 4.
AANBIEDINGEN/OFFERTE
4.1 Alle door of namens de Bloemist gedane aanbiedingen ter zake van
prijzen, offertes, leveringstermijnen e.d. zijn geheel vrijblijvend en voor de Bloemist
op geen enkele wijze bindend, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.
4.2 Alle door de Bloemist uitgebrachte op naam gestelde offertes hebben een
geldigheidsduur van zeven (7) dagen na de dagtekening van de offerte, tenzij in
de offerte anders is vermeld.
4.3 Aanbiedingen zijn slechts geldig gedurende de aangegeven actieperiode en
zolang de voorraad strekt. Indien bij de aanbieding geen termijn staat vermeld,
geldt een actieperiode van één (1) week.
4.4 Bij prijsopgave of offerte bestaat geen verplichting voor de Bloemist tot
levering van een gedeelte tegen een overeenkomstig gedeelte van de voor het
geheel opgegeven prijs.
4.5 De verkoopprijs luidt in euro’s inclusief BTW, maar exclusief de
eventuele verzend- of bezorgkosten; deze verzend- of bezorgkosten worden indien
van toepassing separaat omschreven.
4.6 Kennelijke (schrijf)fouten in prijs of omschrijving van een product
kunnen door de Bloemist altijd worden gecorrigeerd. Als de contractspartij
evenwel op basis daarvan tot het aangaan van een Overeenkomst mocht hebben
besloten, dan kan hij deze Overeenkomst binnen veertien (14) dagen nadat de Bloemist
de betreffende (schrijf)fout kenbaar heeft gemaakt annuleren.
Artikel 5.
OVEREENKOMST
5.1 De Overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot
stand op het moment van aanvaarding door de Koper van het aanbod en het voldoen
aan de daarbij gestelde voorwaarden.
5.2 Indien de Koper het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard,
bevestigt de Bloemist onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de
aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door
de Bloemist is bevestigd, kan de Overeenkomst door de Koper worden ontbonden.
5.3 Indien de Overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de Bloemist passende
technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische
overdracht van data en zorgt de Bloemist voor een veilige webomgeving. Indien
de Koper elektronisch kan betalen, zal de Bloemist daartoe passende
veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
5.4 Indien de Overeenkomst via de elektronische weg tot stand is gekomen,
worden bestellingen en opdrachten die met het account van de Koper worden
geplaatst, geacht te zijn geplaatst door Koper.
5.5 Op grond van het verantwoord aangaan van de Overeenkomst (op afstand),
kan de Bloemist zich op de hoogte laten stellen of de Koper aan zijn
betalingsverplichtingen kan voldoen. Op basis van dit onderzoek is de Bloemist gerechtigd
gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering
bijzondere voorwaarden te verbinden.
5.6 Overeenkomsten (uitgezonderd koop en verkoop tegen contante betaling)
welke al dan niet door bemiddeling van tussenpersonen zijn aangegaan, worden
eerst door schriftelijke bevestiging van de Bloemist voor hem bindend.
5.7 Wijzigingen in de oorspronkelijke Overeenkomst, van welke aard ook,
schriftelijk of mondeling door of namens de Koper aangebracht, die hogere
kosten veroorzaken dan waarop bij de prijsopgave kon worden gerekend, kunnen bij
de Koper extra door de Bloemist in rekening worden gebracht.
Artikel 6.
PRIVACY & AVG
6.1.
Bloemist
is gehouden om de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en overige
wet- en regelgeving betreffende de verwerking van persoonsgegevens na te leven
en overeenkomstig te handelen.
Bij de Overeenkomst op afstand
wordt tevens naar het privacystatement op de website www.floreel.nl verwezen.
Artikel 7.
HERROEPINGSRECHT
7.1.
De Consument heeft de mogelijkheid de
Overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen. Deze Bedenktermijn
gaat in op de dag na ontvangst van het product door de Koper of op de dag na
ontvangst van het product door een aan de Bloemist bekendgemaakte
vertegenwoordiger.
7.2.
Tijdens de Bedenktijd zal Consument zorgvuldig
omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die
mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of
hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik
maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en - indien
redelijkerwijze mogelijk - in de originele staat en verpakking aan de Bloemist retourneren,
conform de door de Bloemist verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
7.3.
Wanneer Consument gebruik wenst te maken van zijn
herroepingsrecht is hij verplicht dit binnen 14 dagen, na ontvangst van het
product, kenbaar te maken aan Bloemist. Het kenbaar maken dient de Koper te
doen middels het modelformulier, dat op de website van de Bloemist beschikbaar
is gesteld. Nadat de Koper kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van
zijn herroepingsrecht dient Consument het product binnen 14 dagen retour te
sturen. Consument dient te bewijzen dat de geleverde zaken tijdig zijn
teruggestuurd, bijvoorbeeld door middel van een bewijs van verzending.
7.4.
Het herroepingsrecht geldt niet voor:
- diensten waarvan de uitvoering, met instemming van Koper, is
begonnen voor de termijn van veertien werkdagen;
- goederen of diensten waarvan de prijs gebonden is aan
schommelingen op de financiële markt en/of veiling, waarop de Bloemist geen
invloed heeft;
- goederen die volgens specificaties van de Koper zijn
vervaardigd, bijvoorbeeld op maat gemaakte bloemstukken of boeketten, of die
een duidelijk persoonlijk karakter hebben;
- bederfelijke producten zoals bloemen en andere natuurlijke
materialen;
- goederen of diensten die door hun aard niet kunnen worden
teruggezonden, bijvoorbeeld die snel kunnen bederven, verwelken of verouderen;
- producten die na levering door hun aard onherroepelijk
vermengd zijn met andere producten.
7.5.
Indien het retour gezonden product niet conform
de voorwaarden is ontvangen, wordt het aankoopbedrag niet gerestitueerd. Het
product blijft eigendom van Consument welke verplicht is het product binnen twee
(2) weken af te halen. Op verzoek kan het product ook worden bezorgd, waarbij
bezorgkosten voor rekening komen van consument.
Artikel 8.
KOSTEN BIJ GEBRUIK VAN HET
HERROEPINGSRECHT
8.1.
Indien Consument gebruik
maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de kosten van terugzending
voor zijn of haar rekening.
8.2.
Indien Consument een
bedrag heeft betaald, zal de Bloemist dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch
uiterlijk binnen 14 dagen na herroeping terugbetalen. Indien Consument een
product retourneert, zal de Bloemist het bedrag terugbetalen zodra het product
is ontvangen.
8.3.
Bij terugbetaling zal de Bloemist
gebruik maken van hetzelfde betaalmiddel als dat Consument heeft gebruikt, tenzij
de Consument met een ander betaalmiddel heeft ingestemd. Indien Consument aangeeft
dat de Bloemist een ander betaalmiddel dient te gebruiken, komen eventuele
extra kosten daarvan voor rekening van Consument.
Artikel 9.
OVERMACHT
9.1.
Wanneer
door overmacht niet kan worden geleverd conform de Overeenkomst, moet de Bloemist
dit de Koper zo snel mogelijk per email, faxbericht of telefonisch met
schriftelijke bevestiging berichten, zulks zonder tot betaling van enigerlei
schadevergoeding gehouden te zijn.
9.2.
Onder overmacht wordt verstaan: alle van buitenaf
komende oorzaken, voorzien of onvoorzien, waarop de Bloemist geen invloed kan
uitoefenen, maar waardoor de Bloemist haar verplichtingen of een deel daarvan
niet kan nakomen en welke omstandigheden evenmin op grond van de wet, een door
de Bloemist gegeven garantie of de verkeersopvattingen aan de Bloemist kunnen
worden toegerekend.
9.3.
De Bloemist kan in geval van overmacht - na overleg
met de Koper - de Overeenkomst opzeggen dan wel de levering opschorten, tot aan
het tijdstip waarop de overmachtssituatie ophoudt te bestaan.
9.4.
Indien in geval van opschorting de levering meer
dan vijf (5) dagen vertraging ondervindt, is de Koper bevoegd schriftelijk mede
te delen de Overeenkomst als ontbonden te beschouwen.
9.5.
In ieder geval gelden de navolgende omstandigheden
doch niet limitatief, als overmacht:
a) te late of kwalitatief onacceptabele levering van één of meer
toeleveringsbedrijven.
b) belemmerende maatregelen van overheidswege.
c) geheel of gedeeltelijke staking of storing in het in- en externe
vervoersapparaat.
d) rellen en andere ongeregeldheden die de tijdige uitvoering van de
Overeenkomst verhinderen.
e) geheel of gedeeltelijke stagnatie in het productieapparaat van - of
werkstakingen of uitsluitingen in - het bedrijf of in dat waarvan goederen op
grondstoffen c.q. producten worden betrokken.
Artikel 10.
LEVERING
10.1.
Alle door de Bloemist genoemde termijnen zijn
indicatief. Overeengekomen leveringstijden zullen door de Bloemist zoveel
mogelijk in acht worden genomen, rekening houdend met de gebruikelijke
tolerantie eigen aan de aard van de industrie of handel. De Bloemist is niet
aansprakelijk voor eventuele vertraging in de levering en de vertraging kan
geen aanleiding geven tot schadevergoeding of ontbinding van de Overeenkomst.
10.2. Overeenkomsten gesloten in een fysieke winkel van de Bloemist
worden, tenzij anders is overeengekomen, af winkel geleverd.
10.3.
Indien sprake is verkoop op afstand waarbij
transport is overeengekomen geldt het volgende:
a) Transport is steeds voor rekening en risico van Koper. Voor
Consumenten geldt echter dat zodra de te leveren producten op het opgegeven
afleveradres zijn geleverd (of aangeboden conform sub c hierna), het risico,
waar het deze producten betreft, over gaat op de Consument.
b) Bestellingen worden zo snel mogelijk afgeleverd. Er gelden
geen vaste levertijden.
c) Indien sprake is van overeengekomen transport zal aan de
leveringsplicht van de Bloemist (behoudens tegenbewijs) zijn voldaan zodra de
door de Bloemist geleverde zaken één keer aan de afnemer zijn aangeboden. Bij
bezorging aan huis strekt het rapport van de vervoerder, inhoudende de
weigering van acceptatie of de afwezigheid van Koper, tot volledig bewijs van
het aanbod tot levering.
d) Indien een product, dat tijdelijk niet op voorraad is door de
Koper wordt besteld, zal worden aangegeven wanneer het product weer beschikbaar
is.
e) Leveringen vinden plaats op het door de Koper tijdens de
totstandkoming van de Overeenkomst opgegeven adres.
f) Bij leveringen in het buitenland kunnen afwijkende
voorwaarden en kosten gelden. De Bloemist is derhalve gerechtigd de Koper te
verplichten aan deze nadere voorwaarden te voldoen.
10.4 De Bloemist behoudt zich het recht voor orders niet uit te voeren indien
de Koper vorige leveringen niet binnen de overeengekomen betalingstermijn heeft
betaald. De Bloemist is niet aansprakelijk voor eventuele schade bij de Koper ten
gevolge van het niet leveren. De toepassing van dit recht moet de Koper tijdig
worden medegedeeld.
Artikel 11.
VERPAKKING
11.1. De Bloemist heeft het recht boven de verkoopprijs de kosten van
emballage en een toeslag voor bezorgen en administratie te berekenen. De Koper dient
vooraf in te stemmen met het in rekening brengen van de voorgenoemde toeslagen.
Artikel 12.
BETALING
12.1.
Verkoop
geschiedt tegen directe betaling vooruit of bij aflevering c.q. uitvoering,
tenzij overeengekomen na ontvangst van de factuur.
12.2.
Tenzij
nadrukkelijk anders is overeengekomen dient de Koper de verschuldigde bedragen
te voldoen op het tijdstip en de wijze zoals overeengekomen, zonder enige
korting, verrekening en/of opschorting. De betaling dient te geschieden op een
door de Bloemist aangegeven bank- of girorekening, op de wijze en binnen de
termijn als is vermeld op de factuur. Indien geen termijn op de factuur is
vermeld, zal een betalingstermijn van 14 dagen gelden.
12.3.
De
Bloemist is gerechtigd een vooruitbetaling van de Koper te verlangen, in welk
geval dit aan de contractspartij zal worden medegedeeld.
12.4.
Indien
de betalingstermijn wordt overschreden wordt de Koper geacht van rechtswege in
verzuim te zijn en heeft de Bloemist het recht de wettelijke handelsrente in
rekening te brengen, vanaf de dag dat de betaling had moeten plaatsvinden tot
de dag van algehele voldoening. Dit onverminderd de aan de Bloemist verder
toekomende rechten. Ingeval van een Consument, is de Bloemist gerechtigd de
wettelijke rente in rekening te brengen.
12.5.
In
geval van niet, dan wel niet tijdige betaling, komen de buitengerechtelijke
kosten conform de Wet normering buitenrechtelijke incassokosten zoals
vastgelegd in het Besluit vergoeding buitengerechtelijke incassokosten voor
rekening van de Koper. Ook alle gerechtelijke kosten, die de Bloemist in
verband met de inning van zijn vordering maakt, komen voor rekening van Koper.
12.6.
Aan
personen, in dienst van de Bloemist, die daartoe geen uitdrukkelijke volmacht
hebben, kan niet bevrijdend worden betaald.
12.7.
De
Bloemist heeft de vrijheid te bepalen op welke schulden betalingen van de Koper
worden toegerekend, doch in ieder geval zullen betalingen allereerst in
mindering worden gebracht op rente en buitengerechtelijke incassokosten.
12.8.
Koper
doet afstand van het recht om een schuld aan de Bloemist te verrekenen met een
vordering op Bloemist.
Artikel 13.
EIGENDOMSVOORBEHOUD
13.1.
Alle door de Bloemist geleverde producten blijven
eigendom van de Bloemist totdat de Koper alle verplichtingen uit alle met de Bloemist
gesloten Overeenkomsten deugdelijk is nagekomen, daaronder mede begrepen
vergoeding van rente en kosten, ook van eerdere of latere leveringen en
eventuele met betrekking tot de producten verrichte of te verrichten
werkzaamheden.
13.2.
Het door de Bloemist geleverde, dat ingevolge lid
1 onder het eigendomsvoorbehoud valt, mag niet worden doorverkocht en mag
nimmer als betaalmiddel worden gebruikt. De Koper is niet bevoegd om het onder
het eigendomsvoorbehoud vallende te verpanden of op enige andere wijze te
bezwaren.
13.3.
Bij
niet tijdige betaling van één of meer reeds vervallen facturen en indien de
concrete omstandigheden van het geval en een redelijke afweging van de belangen
van partijen geen andere keuze overlaten, heeft de Bloemist het recht de
geleverde producten, alsmede het afgegeven verpakkings- en ander duurzaam
materiaal terstond tot zich te nemen en van de plaats van opslag af te voeren.
13.4.
Koper
dient de Bloemist hiertoe volledige medewerking te verlenen, bij gebreke
waarvan de Koper jegens de Bloemist een boete verbeurt van 10% van het door de Koper
verschuldigde, voor iedere dag – een deel van een dag daaronder begrepen – dat
de Koper jegens de Bloemist hiermee in gebreke blijft, onverminderd de
verplichting tot afgifte.
13.5.
Koper dient steeds al hetgeen te doen dat
redelijkerwijs van hem verwacht mag worden om de eigendomsrechten van de Bloemist
veilig te stellen. Indien derden beslag leggen op het onder eigendomsvoorbehoud
geleverde dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, dan is de Koper
verplicht om de Bloemist daarvan onmiddellijk op de hoogte te stellen.
13.6.
Voor de Koper geldt bovendien, met uitzondering van Consumenten:
(a) Koper verplicht zich om het onder eigendomsvoorbehoud
geleverde te verzekeren en verzekerd te houden tegen brand, ontploffings- en
waterschade alsmede tegen diefstal en de polis van deze verzekering op eerste
verzoek aan de Bloemist ter inzage te geven. Bij een eventuele uitkering van de
verzekering is de Bloemist gerechtigd tot deze penningen. Voor zoveel als nodig
verbindt de Koper zich er jegens de Bloemist bij voorbaat toe om haar
medewerking te verlenen aan al hetgeen dat in dat kader nodig of wenselijk mocht
(blijken) te zijn.
(b) Voor het geval de Bloemist haar in dit artikel aangeduide
eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft de Koper bij voorbaat onvoorwaardelijke
en niet herroepelijke toestemming aan de Bloemist en een door de Bloemist aan
te wijzen derde, om al die plaatsen te betreden waar de eigendommen van de Bloemist
zich bevinden en deze terug te nemen.
Artikel 14.
GEBREKEN EN KLACHTTERMIJN
14.1. De te leveren
producten dienen te voldoen aan de normaal geldende kwaliteitsnormen voor de
betreffende bloemkwekerijproducten.
14.2.
Klachten over de producten dienen door de Koper op het moment van
afhalen van de producten gemotiveerd te worden gemeld aan Bloemist. Indien de
producten doormiddel van verkoop op afstand zijn gekocht, dient de Koper binnen
twee (2) dagen na ontvangst van het product de klachten schriftelijk en
gemotiveerd te melden aan de Bloemist.
14.3.
De melding dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van
het gebrek te bevatten, zodat de Bloemist in staat is adequaat te reageren. De Koper
dient de Bloemist in de gelegenheid te stellen een klacht te (doen)
onderzoeken.
14.4.
Indien een klacht naar de mening van de Bloemist gegrond is, zal
de Bloemist de producten herstellen en/of leveren zoals is overeengekomen dan wel
deze aan de Koper vergoeden.
14.5.
Indien van een gebrek later melding wordt gemaakt, komt de Koper geen
recht meer toe op herstel, vervanging of vergoeding.
14.6.
Reclames over facturen dienen schriftelijk binnen een termijn van
acht (8) dagen na factuurdatum te worden gemeld aan Bloemist. Na het
verstrijken van deze termijn wordt de Koper geacht de factuur te hebben
goedgekeurd.
14.7.
Een reclame geeft de Koper geen recht om betaling op te schorten
of te verrekenen.
14.8. Gebreken bij een deel
van het geleverde geven de Koper niet het recht tot afkeuring van de gehele
geleverde partij.
Artikel 15.
GEBREKEN EN KLACHTTERMIJN BIJ CONSUMENTEN
15.1. De te leveren
producten dienen te voldoen aan de normaal geldende kwaliteitsnormen voor de
betreffende bloemkwekerijproducten.
15.2.
Consument is verplicht de producten onmiddellijk
na ontvangst nauwkeurig te (doen) inspecteren. Zichtbare gebreken dienen
door de Consument direct te worden gemeld aan de Bloemist.
15.3.
Klachten van Consument die betrekking hebben op
gebreken aan het product of de levering en die uiterlijk niet waarneembaar
zijn, moeten door de Koper binnen twee (2) maanden na levering (of binnen twee
(2) maanden na factuurdatum indien de producten niet aan de Koper (konden)
worden geleverd), aan de Bloemist ter kennisgeving worden gebracht.
15.4.
De melding dient een zo gedetailleerd mogelijke
omschrijving van het gebrek te bevatten, zodat de Bloemist in staat is adequaat
te reageren. de Koper dient de Bloemist in de gelegenheid te stellen een klacht
te (doen) onderzoeken.
15.5.
Indien een klacht naar de mening van de Bloemist gegrond
is, zal zij de producten alsnog leveren of herstellen zoals overeengekomen,
tenzij dit inmiddels voor de Koper aantoonbaar zinloos is geworden. Dit laatste
dient alsdan vooraf door de Koper schriftelijk kenbaar te worden gemaakt.
Indien het alsnog leveren of herstellen van de producten niet meer mogelijk of
zinvol is, zal de Bloemist slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen van
artikel 16.
15.6.
Indien van een gebrek later melding wordt
gemaakt, komt de Koper geen recht meer toe op herstel, vervanging of
schadeloosstelling.
15.7. Gebreken bij een deel
van het geleverde geven de Koper niet het recht tot afkeuring van de gehele
geleverde partij.
Artikel 16.
AANSPRAKELIJKHEID
16.2
De totale aansprakelijkheid van de Bloemist voor
schade door dood, lichamelijk letsel of wegens materiële beschadiging van zaken
bedraagt maximaal € 1000 (zegge: duizend euro) per jaar waarin de schade is
veroorzaakt.
16.3
[optioneel] De totale aansprakelijkheid
is te allen tijde beperkt tot maximaal het bedrag van de door de verzekering
van de Bloemist in het voorkomende geval te verstrekken uitkering, voor zover
de Bloemist hiervoor verzekerd is.
16.5
De onder artikel 16.1 tot en met artikel 16.4 bedoelde uitsluitingen en beperkingen
komen te vervallen indien en voor zover de schade het gevolg is van opzet of
bewuste roekeloosheid aan de zijde van de Bloemist of haar leidinggevende
ondergeschikten.
16.6
Iedere vordering tot schadevergoeding tegen
de Bloemist vervalt door het enkele verloop van één (1) jaar na het ontstaan
van de vordering, tenzij de Koper voor het verstrijken van die termijn een
rechtsvordering ter vergoeding van de schade heeft ingesteld.
16.7
Wat is bepaald in dit artikel van deze
algemene voorwaarden evenals alle andere beperkingen en uitsluitingen van
aansprakelijkheid genoemd in deze algemene voorwaarden, gelden mede ten gunste
van alle (rechts)personen waarvan de Bloemist zich bij de uitvoering van de
Overeenkomst bedient.
Artikel 17.
TOEPASSELIJK RECHT / GESCHILLEN
17.1. Op alle Overeenkomsten
waarop deze algemene voorwaarden geheel of gedeeltelijk betrekking hebben, is
Nederlands recht van toepassing.
17.2.
Alle
geschillen die mochten ontstaan naar aanleiding van deze voorwaarden of naar
aanleiding van Overeenkomsten die hiervan het gevolg mochten zijn kunnen worden
voorgelegd aan de Nederlandse rechter, tenzij uitdrukkelijk anders wordt of is
overeengekomen.
17.3.
In
afwijking van het bepaalde onder 2 kunnen de Bloemist en de Koper in binnen- of
buitenland gevestigd, overeenkomen een eventueel geschil voor te leggen aan een
door de Koninklijke Vereniging de Bloemist Winkeliers (VBW) in te stellen
arbitragecommissie, wier uitspraak door beide partijen als bindend wordt
aanvaard.
17.3.